1. Life Effects
  2. All stories
  3. Sju sätt att ”träna hjärnan” med MS

Sju sätt att ”träna hjärnan” med MS

Getty Images / Mladen Zivkovic

Jag älskar verkligen min hjärna. Som kroppens datacenter är den central för min existens. Den styr processerna i kroppen och ser till att allt fungerar. Jag är ingenting utan den.

Så det är viktigt att vara medveten om dess betydelse och enligt min mening behöver alla träna den regelbundet. Det gäller även om man lever med en neurologisk sjukdom – som MS. 

MS kan försämra den kognitiva funktionen

MS kan ha stor inverkan på hjärnan och en av de viktigaste sakerna som kan påverkas är kognition. Faktum är att kognitiv dysfunktion förekommer hos 40-70 % av personer som lever med MS.

Kognition avser ”högre” hjärnfunktioner såsom minne, koncentration, att hitta ord och bearbeta information. När dessa funktioner påverkas kan livet bli svårare.

Jag har haft problem med att hitta ord tidigare. Att kunna skriva ett ord men inte kunna säga det, är verkligen konstigt och kan vara extremt pinsamt. Det har funnits tillfällen där jag har skämts och desperat försökt hitta en väg ut ur situationen. Tack och lov händer det inte så ofta, men när det gör det och jag känner mig under press och upplever mycket stress, hjälper det om jag lugnar ner mig och vilar.

Att uppleva symtom som att inte kunna hitta ord, fungerar som ett slags varningstecken för mig. Det motiverar mig att igen ta tag i de hjärnträningsverktyg jag tidigare har använt. Dessa tekniker, benämnda tekniker för kognitiv rehabilitering, används ofta för att hjälpa dem som lever med MS att kompensera för minnesförlust, långsam inlärningsförmåga och andra kognitiva förändringar.

Att hålla hjärnan aktiv och igång

Att lära mig något nytt, som en dikt eller ett nytt språk, eller att studera ett nytt ämne som kräver koncentration, får enligt min erfarenhet verkligen igång hjärnan. En rapport som heter Brain Health: Time Matters in Multiple Sclerosis (Hjärnhälsa: Tiden är viktig vid multipel skleros), visar att enkla livsstilsförändringar som att hålla sinnet aktivt eller motionera mer, kan göra skillnad för symtomen.

Därför är det bra att ha några tips om ”hjärnträning” i sin arsenal. Jag väljer vanligtvis saker som jag tycker om att göra, så jag vet att jag tränar hjärnan samtidigt som jag gör något som gör mig glad.

Kognitiva spel

Att spela kognitiva spel på min smartphone hjälper. Det finns appar som riktar sig specifikt till människor med MS, som Amsels kognitionsapp, som fokuserar på att stärka de kognitiva färdigheter som vanligtvis är hämmade av tillståndet (uppmärksamhet, minne och exekutiva funktioner). Jag gillar också att använda allmänna appar för ”hjärnträning” som NeuroNation och Lumosity, eftersom man får en ny uppsättning spel varje dag för att hålla sig alert och fokuserad.

Om du är osäker på vilka spel eller appar som fungerar för dig, be din sjuksköterska eller neurolog att rekommendera några.

Stickning

Stickning är en annan aktivitet som hjälper mig att träna hjärnan. Att sätta samman ett mönster med stickorna och garnet i händerna hjälper mig att fokusera, eftersom jag noggrant måste planera stegen för att få till varje maska. Forskning visar att stickning eller annat handarbete som virkning och sömnad hjälper till att framkalla en avslappningsrespons, som i sin tur saktar ned andningen och får blodtrycket att sjunka. 

Brädspel

Andra människor jag känner som har MS gillar att lägga pussel och spela spel som Memory eller Alfapet med sina barn. En vän till mig brukar säga, ”Gör saker för att göra dig och hjärnan glad!”

Aerobics, Zumba och dans

Forskning tyder på att deltagande i olika sporter också hjälper människor med MS att träna sina kognitiva funktioner. I en klinisk prövning med en grupp vuxna visade resultaten att gruppträning som aerobics hjälper till att förbättra minnet. Att koordinera de olika stegen med musiken, röra sig med gruppen och memorera koreografin hjälpte till att träna deras hjärnor intensivt.

Förutom de fysiska fördelarna har jag funnit att träningspass i grupp som aerobics har hjälpt till att förbättra mitt sociala liv, och jag har kunnat skapa relationer med människor i liknande situationer som min. Det finns också grupper för personer som lever med fysiska funktionsnedsättningar, så att alla kan följa rörelserna och musiken med kropp, sinne och naturligtvis själen.

Min goda vän Trishna Bharadia, en kvinna med MS och en mycket engagerad talesperson för patienter, deltar i Zumba-lektioner varje vecka med en grupp människor som har funktionsnedsättningar. Hon säger:

”Zumba och dans hjälper till att hålla hjärnan frisk. Du måste lära dig och komma ihåg steg, och du måste koordinera vad dina muskler gör – vilket ibland är mycket komplicerat!"

Det hjälper till att förbättra rumsuppfattningen, och eftersom dans kan involvera andra människor, minskar det känslor av isolering och social stress, vilket har visat sig bidra till risken för kognitiv försämring hos alla – inte bara hos människor som lever med MS.

Av dessa skäl föreslås dans som behandling för ett antal olika sjukdomar som t.ex. demens och Parkinsons sjukdom. Som någon som lever med MS tror jag också att det kan vara till nytta för min hjärnhälsa.

Om inte annat gör dansen mig glad och det i sig är ett recept för att hålla hjärnan frisk!”

Föra en hälsosam livsstil

En annan del av att hålla hjärnan i schack är att ha en hälsosam livsstil. Enligt MS Trust kan en rökfri, aktiv livsstil med bra kost också maximera hjärnhälsan.

Eller med mina ord: att leva en normal, aktiv livsstil med tillräckligt med vilotid.

Att umgås

Mina personliga tankar är att ett bra socialt liv hjälper till att träna hjärnan också. Att lyssna på andra, hålla kontakten genom att vara en god vän och finnas där för att hjälpa dem efter behov, är ett bra sätt att hålla hjärnan aktiv och igång.

Minska stress

Att ta kontroll över stress och se till att jag får tillräckligt med vila är en annan viktig del av min hjärnträningsplan. Jag gillar att tänka på detta som att vara i ”stand-by-läge”. Jag tillåter mig bara att göra de enklaste sakerna, att ge min hjärna den tid den behöver för att återhämta sig. Detta hjälper mig också att känna lugn och att omfokusera.

NPS-SE-NP-00027

Jag tycker att den här artikeln är:

Dela denna artikel:


Du kanske också är intresserad av...

Vad MS tog ifrån mig – och vad det ger tillbaka

Av Barbara Stensland
Läs mer

Kroppspositivism och MS: Att sluta älska min kropp - och börja älska den igen

Av Barbara Stensland
Läs mer

MS-tricksen jag inte skulle klara mig utan

Av Eliz Martin
Läs mer