1. Life Effects
  2. All stories
  3. Hur vardagsrutiner hjälper min migrän

Hur vardagsrutiner hjälper min migrän

Mom with chronic migraine taking photos of her children playing soccer after school
Getty Images / Albina Gavrilovic

När vi pratar om hur mycket kronisk migrän ka påverka oss, tenderar vi att tänka på de stora händelserna, som semesterresor som måste avbrytas eller inställda utekvällar.

Men enligt Ciara O'Rourke glömmer vi hur mycket kronisk migrän påverkar vardagen. Många av oss måste fundera på vad som är bäst, att få 15 minuter extra i sängen eller att äta en ordentlig frukost? För Ciara, barnsjuksköterska och trebarnsmamma, kan både för lite sömn och för lite mat utlösa migrän.

Här berättar Ciara om hur mycket migrän påverkar hennes dagliga rutiner – och vice versa.

På senare tid har jag funderat mycket på mina texter om min migrän.

Jag brukar skriva om de stora livshändelserna (eller de stora grejerna som händer i mitt liv) och hur kronisk migrän påverkar dem. Självklart! Det är de händelser jag minns mest, de jag blir mest upprörd över när jag tänker på livet med nästan daglig huvudvärk.

Men det är inte de livshändelserna som har påverkat mig mest. De kan utgöra en grund för de bästa historierna, men de är inte hela sanningen om mitt liv med migrän.

Det är de små sakerna som skapar ett liv, med eller utan kronisk migrän

De verkliga svårigheterna uppstår i de banala, dagliga aktiviteterna som inte avviker så mycket från rutinen. Många tröttnar på ”det gamla vanliga”, dag ut och dag in.

Men – ni som inte har migrän – tänk er att göra det ni gör nu, men med nästan konstant huvudvärk. Eller föreställ er andra prodromala eller postdromala symtom som gör sitt bästa för att förstöra er dag.

Ni som lever med migrän, ni vet att det svåraste för oss kan vara att ta sig igenom vardagen.

Mina dagliga rutiner är avgörande för att hantera migränsymtom

Jag är sjuksköterska på heltid, gift och har tre pojkar.

Arbetet börjar tidigt, så mina pojkar sover vanligtvis fortfarande när jag går till jobbet. Oftast smyger jag ut och börjar den 30 minuter långa resan kl. 06.30. Jag tar min migränmedicin innan jag börjar, eftersom arbetet brukar bli mycket hektiskt väldigt snabbt. Jag har dagliga påminnelser på telefonen för varje dos, eftersom det är lätt att tappa bort tiden eller glömma.

Jag måste också äta innan jobbet, att hoppa över måltider kan utlösa symtom. Jag måste ge mig själv tid på morgonen för att äta, vakna och inte känna mig alltför stressad, annars påverkas mitt humör (liksom min fysiska hälsa) resten av dagen.

Att jag bytte till regelbundna arbetstider förändrade mitt liv

Mitt arbete varierar mellan kontorsarbete och kliniktjänst. Tack och lov är mina tider ganska regelbundna, såvida det inte uppstår en nödsituation.

Regelbundna arbetsdagar och arbetstider är avgörande. Jag jobbade tidigare på avdelningar med oregelbundna tider och minns hur fruktansvärt det var för min hälsa. Mina migränattacker var mer frekventa och varade längre.

Mina raster måste också vara regelbundna och strukturerade. När det är mycket att göra är det lätt att tänka ”jag hoppar över mellanmålet eller lunchen”, men det kan tära på energin resten av dagen. Att arbeta på ett sjukhus innebär att det inte alltid är möjligt att äta en hel måltid. Men oftast tillåter jag mig inte att komma med undanflykter.

När det gäller var jag äter, så försöker jag att få ett bord i personalmatsalen. Tidigare hade jag den fruktansvärda ovanan att äta vid skrivbordet och gå igenom jobbmejl och annan arbetsrelaterad information. Jag gav mig inte tillräckligt med tid för en mental paus! Få mejl är så viktiga att de inte kan vänta en halvtimme.

Lunchen är också ett utmärkt tillfälle att umgås med mina kollegor. När det är fint väder kan jag ta en promenad för att rensa tankarna. Det är en sund aktivitet som jag vill göra till en regelbunden vana!

Att finnas där för min familj är extremt viktigt för mig

De flesta eftermiddagar har mina pojkar någon fritidsaktivitet. Friidrott, drama, simning, konst eller GAA (irländsk fotboll). Min man, Shaun, och jag delar på ansvaret att skjutsa pojkarna till deras klubbar.

Om jag ska vara ärlig tar han nog den största delen av den här uppgiften. Vissa kvällar har jag helt enkelt inte energi nog för att titta på från sidlinjen eller stå vid poolen!

Men de dagar jag kan, så gör jag det. Att inte träffa pojkarna innan jobbet innebär att vi tar igen den tiden under kvällens bilresor. Många personer med migrän vet hur mycket energi det drar. Vi kan känna oss skyldiga när vi är för utpumpade för att alltid vara närvarande.

Kvällarna är familjetid

Kvällsrutinen består av att organisera och laga middag samt att göra läxor. Allt eftersom pojkarna blir äldre, förstår de vad som behöver göras och hur man gör det.

Och jag avskyr att erkänna det, men de förstår också att mamma har dagar då hon inte kan hjälpa till. De är nu proffs på att göra sina läxor utan alltför mycket tjafs. De kan fortfarande krångla (någon mer som haft rena rama krig om hur ord ska stavas?), men för det mesta fattar de.

Under hösten och vintern gillar jag verkligen tv-program som Hela Irland bakar och Let's Dance. Efter en hektisk dag kryper familjen upp i soffan och tittar på de här programmen tillsammans. Livet kan handla om enkla nöjen, och det här är ett av dem.

Jag är utmattad vid läggdags – men min rutin hjälper mig att hålla mig så frisk som möjligt

Vid 21-tiden är det dags att börja ta på sig pyjamas och förbereda sig för nästa dag. Skolkläderna måste vara klara och matsäckarna förbereds. När det är gjort är barnen utmattade – och det är jag också! Eftersom jag börjar jobba tidigt blir det inga sena kvällar för mig. Att inte få tillräckligt med sömn gör mina migränsymptom så mycket värre.

Jag kan avvika lite från rutinen, men håller mig till den så mycket jag kan. Jag förlitar mig på det här systemet och den hjälp jag har från min man och mina barn. Utan dem skulle jag inte kunna fortsätta som jag gör.

Det låter fånigt, men vi är riktiga lagspelare

Min man och jag är ett fantastiskt team, vi tar alltid hand om varandra. Mitt arbete och min familj betyder allt för mig, och båda får det mesta av mitt fokus.

Många har frågat mig hur jag orkar jobba heltid med tre barn. Det ärliga svaret? Det kan vara tufft. Men jag gör inte allt själv. Shaun gör lika mycket som jag.

Och om jag ger upp så har migränen vunnit. Jag älskar mitt jobb, och ännu viktigare, jag älskar min familj. Att vara mamma är min mest enastående prestation, så jag vill göra allt för att njuta av det.

Budskapet

Nej, min vardag skulle inte klassas som ”spännande”. Men dagarna utan migrän är som ”vinster” för mig. Jag tänker inte låta mitt tillstånd ta över.

Och när kronisk migrän verkligen får fäste vet jag hur lyckligt lottad jag är som har en fantastisk support. Jag kommer alltid att klara mig så länge som min familj finns vid min sida.

NPS-SE-NP-00114 Januari 2024

Jag tycker att den här artikeln är:

Dela denna artikel:


Du kanske också är intresserad av...

När någon du älskar glömmer ditt namn

Av Susanne White
Läs mer
Woman with asthma cleans house as she prepares to move into a new home.

Hur man byter bostad på ett astmavänligt sätt

Av Beki Tovey
Läs mer

Att tappa bort varandra som anhörigvårdare inom familjen

Av Dan Harding
Läs mer