1. Life Effects
  2. All stories
  3. Upprätthålla balans mellan arbete och privatliv med svår astma

Upprätthålla balans mellan arbete och privatliv med svår astma

Image Credit: Getty Images/ Halfpoint

Att hitta en bra balans mellan arbete och privatliv kan vara knepigt. Lägg till en oförutsägbar faktor som astma och det kan lätt bli för mycket. Du kan inte alltid göra det du skulle vilja göra och viktiga aspekter av ditt liv försummas.

En viktig aspekt är ofta det sociala.

Svårt att sköta arbete och astma

Att upprätthålla en balans i livet är svårt. Jag insåg att jag misslyckades när mina vänner slutade bjuda in mig till saker för att de visste att jag inte skulle dyka upp. De trodde att jag grävde ner mig i mitt arbete, men de förstod inte att jag kämpade med att ens uppfylla mina åtaganden. Jag gjorde allt jag kunde, men höll knappt huvudet ovanför ytan. Jag kände mig lite som en anka som såg ut att simma lugnt på ytan men som paddlade vilt nedanför.

Pressen från arbetet blev till slut för stor. Jag älskar mitt jobb och prioriterade det framför allt. Jag bröt slutligen ihop under ett utvecklingssamtal när min chef frågade mig vad jag gjorde utanför jobbet. Jag medgav att min astma hade blivit så mycket för mig att hantera att jag inte orkade annat än att arbeta. Jag hade inga strategier eller sätt för att hantera situationen och ta mig ur gamla hjulspår.

När du kämpar för något du älskar är det svårt att erkänna nederlag. Men jag är glad att jag gjorde det. Att vara ärlig mot min chef om hur jag hade det hjälpte mig att äntligen hitta några strategier. Det var något av de bästa jag kunde ha gjort.

När jag återvände till jobbet utvärderade vi hur jag mådde och vad jag trodde att jag kunde klara av. Vi lyckades minska mitt ansvar så att jag inte pressades för mycket och att jag kunde ge min kropp en chans att återhämta sig. Jag insåg det inte då, men att minska min arbetsbörda gav mig mer energi för de tillfällen då jag inte jobbade och tillät mig att ha lite socialt liv.

Ändå var jag orolig över att jag skulle ses göra saker utanför jobbet samtidigt som jag hade det svårt att klara av jobbet. Jag trodde att detta skulle reflektera negativt på mig och kände att jag borde spara all min energi för att vara frisk nog att arbeta. Min chef förklarade att arbete inte är allt i livet. Jag fick höra att min astma är ett kroniskt tillstånd och att de fanns där för att stötta mig. Det skulle kanske vara en annan situation om jag ständigt var hemma från jobbet för olika sjukdomar samtidigt som jag inte gjorde det jag skulle på jobbet, men det är inte så jag är.

Tempo och planering

Tempo och planering är färdigheter som jag använder för att hantera balansen. Båda har varit stora livsförändrare för mig, även om det har tagit lite tid och mycket övning.

I början av varje månad blickar jag framåt och ser om något stort händer, till exempel ett evenemang som bröllop eller en resa. Jag har försökt mig fram för att se vad som fungerar eller inte, men jag försöker ge mig själv lugna dagar både före och efter ett stort evenemang. Jag vet mitt arbetsschema och kan planera när jag jobbar eller har lediga dagar.

Måltidsförberedelser och matplanering har också varit ovärderligt, speciellt när jag är trött. Att förbereda maten i förväg innebär att jag inte behöver tänka så mycket. Jag kan ta ut mat ur kylen när det behövs. Detta sparar mig också tid under dagen, vilket öppnar upp värdefullt utrymme för vila och avkoppling.

När jag först började planera mina veckor blev jag lite besatt och planerade alla mina dagar, men det varade inte länge. Jag har nu en bra balans mellan arbete, social tid och vila.

Slutsats

Om jag inte hade pratat med min chef skulle jag fortfarande vara i den onda cirkeln att pressa mig själv att fortsätta arbeta. Nuförtiden vet jag att det finns så mycket mer i livet än bara arbete. Att min chef sa till mig att det är okej att prioritera andra saker gav mig också den tillåtelse som jag behövde för att få ett socialt liv igen utan att oroa mig för att det äventyrar mitt arbete.

Så för att sammanfatta, här är mina viktigaste tips för att arbeta med en kronisk sjukdom:

  • Prata med din chef. Var realistisk om vad du kan och inte kan hantera.
  • Ta det lugnt. Allt behöver inte göras på en gång.
  • Planera framåt. Du behöver inte ha varje timme planerad, utan gör en allmän guide så att du fortfarande kan göra det du tycker om och sköta arbetet samtidigt som du tar hand om dig själv.

NPS-SE-NP-00047 April 2022

Jag tycker att den här artikeln är:

Dela denna artikel:


Du kanske också är intresserad av...

Hur mina känslor påverkar mina astmasymtom

Av Cróna Tansey
Läs mer

Astmasymtom som du inte bör ignorera

Av Kerri Mackay
Läs mer

Hur man hanterar vinterrelaterade faktorer som utlöser astma vid träning

Av Beki Cadd
Läs mer