Sweden Life Effects
Getty Images: Ridofranz

Varför du måste vara snäll mot dig själv efter ett astmaskov

Skuldkänslor, självtvivel och negativa samtal med dig själv uppkommer lätt efter ett astmaskov. Du kan förebrå dig själv för att ha glömt ta din medicin, drivit dig själv lite för hårt under träningen eller helt enkelt struntat i de faktorer som utlöser din astma.

Att vara perfekt och komma ihåg allt hela tiden är inte möjligt. Det är helt klart inte något som hör till att leva med en kronisk sjukdom.

En av de många lektioner jag under årens lopp har lärt mig när jag hanterar astma är att vara snäll mot mig själv. Det är viktigt att förstå varför ett astmaanfall inträffade så att jag lär mig av det. Det är också viktigt att inse att misstag inträffar.

Allt du behöver komma ihåg är att du har kraften att förändra ditt tankesätt kring astmaskov. Här är några tips som kan hjälpa dig att bli av med skuldkänslorna och läka snabbare.

Släpp skuldkänslorna

Jag brukade gå och bära på skuldkänslor i flera veckor. Efter ett skov frågade jag mig själv: ”Varför var den här gången annorlunda än någon annan gång?”

Jag undrar vad som skulle ha hänt om jag hade tagit mitt underhållsläkemedel den morgonen. Eller om jag har hoppat över den hårda träningen. Alla dessa ”om…” kommer att driva dig till vansinne.

Försök istället att tänka på alla val som du tror kan ha bidragit till ditt astmaskov. Inse vad du kan göra bättre nästa gång. Gå sedan vidare.

Vi tappar bort våra telefoner och glömmer våra nycklar. Livet kommer också i vägen för att hantera astma enligt våra planer. Vi är bara mänskliga.

Tveka inte att undvika utlösande faktorer

Jag är mer benägen att få ett astmaanfall när jag är nära katter. Jag är faktiskt allergisk, så jag försöker minimera den tid jag tillbringar hemma hos vänner och familjer med katter. Men det är inte alltid lätt att vara rättfram och sedan gå hem.

Jag brukade tvinga mig själv att stanna, men då kände sig alla illa till mods när jag fick ett astmaanfall och sedan måste jag förklara varför det hände.

Vänner och familj vill ditt bästa. De vill inte se dig plågas. Så släpp skuldkänslorna och tala om för dem vad du behöver och sätt din hälsa först.

Anta ett mantra för att känna att du har kontroll

Att få ett astmaanfall kan vara en hemsk upplevelse. Att förlora kontrollen är en av de svåraste aspekterna av astma för mig.

Jag använder ett mantra för att lugna ner mig och kontrollera situationen. Mantran bidrar till fokus och sinnesfrid. Det kan vara så enkelt som att upprepa, ”Andas in det goda, andas ut det dåliga.” Prova det någon gång!

Inse att egenvård inte är själviskt

Söndagar är mina långsamma och lata dagar. Jag försöker stanna hemma och hålla mig undan faktorer som utlöser astma. Jag låter också min kropp få möjlighet att återhämta sig en lång vecka av arbete, träning och resor.

Att säga nej till saker du inte är säker på att du vill göra är en bra form av egenvård. Och egenvård är mer än ett tjusigt ord – det är en viktig del av att hantera astma.

Alla som lever med en kronisk sjukdom har nytta av vila. Visa dig själv lite vänlighet och kärlek.

Kom ihåg – att vara snäll mot dig själv är bra för din hälsa

En positiv attityd kan förbättra din hälsa. Forskning visar att positivt tänkande kan minska risken för depression, ge bättre hjärthälsa och hjälpa dig att hantera stress.

Hitta en anledning att fokusera på glaset som halvfullt efter ett skov. Om du ändrar ditt sätt att prata med dig själv kan negativa tankar bli positiva. Tala om för dig själv att du kommer att må bättre nästa gång och att du bara är människa. Tänk på vad du är tacksam för och på alla saker som du gör rätt.

Att vara snäll mot dig själv kommer att hjälpa dig att omformulera din astmaerfarenhet så att du känner dig starkare. Lär dig att förlåta dig själv lika lätt som du skulle förlåta en vän som gjorde ett misstag.

För mer information om hur du hanterar astma, kontakta din läkare eller ditt vårdteam.

_____________________________________________ 

Källor

Mayo Clinic Staff. (2017). Positive thinking: Stop negative self-talk to reduce stress. (Positivt tänkande: Stoppa negativa självsamtal för att minska stress.) https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950

NPS-US-NP-00496 OKTOBER 2019

Jag tycker att den här artikeln är:

Dela den här sidan: